Kamyon ve TIR’lardaki Darbe Emici Tampon Nedir?
Gece saatlerinde bilhassa de tiyatro dünyasını derinden sarsan bir trafik kazası gerçekleşti. “Baş Belası” isimli şov için ortalarında ünlü oyuncu Ceyhun Fersoy’un ve sosyal medya fenomeni Sergen Deveci’nin de bulunduğu araç, bir TIR’a arkadan çarptı. Hurdaya dönen araçta ne yazık ki 3 tiyatro oyuncusu hayatını kaybetti. Yaralıların tedavisi ise sürüyor.
Yaşanan olay, özellikle de sosyal medyada “darbe emici tampon” tartışmasını bir kez daha başlattı. Pek çok kişi, bu tür kazalarda can kayıplarının önlenebilmesi için TIR ve kamyonlarda darbe emici tampon bulunması gerektiğini savundu. Peki neydi ki bu darbe emici tampon? Türkiye’de bununla ilgili rastgele bir zorunluluk var mı? Gelin daima birlikte tartışılan bu hususa yakından bakalım.
Darbe emici tampon nedir? Neden bu kadar değerli?
Kamyon ve TIR’lar, otomobillerle kıyaslandıklarında oldukça yüksek araçlar. Bu yükseklik, özellikle de arkadan çarpma durumdalarında büyük sorunlara neden oluyor. Zira otomobil, yüksek bir hızla çarptığında önündeki TIR’ın altına giriyor. Sürat yükseldikçe kazanın şiddeti artıyor ve yere daha yakın olan araba, sözün tam manasıyla “biçiliyor“.
İşte darbe emici tamponlar tam olarak bu noktada devreye giriyor. Vakit zaman çelik alaşım, vakit vakitse demir olarak karşımıza çıkan darbe emici tamponlar, TIR ve kamyonların çektiği dorselere takılıyor. Böylece dorsenin yüksekliği harici bir ekipman ile düşürülüyor. Yere yakın bir araba geriden vurduğunda, bu tampon sayesinde aracın altına girmiyor.
Birkaç TIR kazasına ilişkin fotoğraflar:
Tiyatrocuları taşıyan aracın son hali ise şöyle:
Yukarıdaki trafik kazaları fotoğraflarında, darbe emici tampona sahip olmayan TIR’lar ile otomobillerin karıştığı kazaları görüyorsunuz. Otomobillerin ortak özelliği, dorselerin altına girmiş olmaları. Bu tür trafik kazalarından sağ çıkmak, çoğu zaman mucize oluyor.
Peki darbe emici tampon olsaydı, bu kazalar nasıl sonuçlanırdı?
Yukarıdaki videoda, darbe emici tamponu olmayan (üstte) bir TIR’a geriden çarpmak ile darbe emici tamponu olan (altta) bir TIR’a arkadan çarpmak arasındaki farkı görüyorsunuz. Bu görüntüler, darbe emici tamponun ne kadar önemli olduğunu gözler önüne sermeye yetiyor…
Türkiye’de darbe emici tampon mecburî mu?
Aslına bakacak olursak Türkiye’de darbe emici tampon zorunluluğu var. Hem de 2008 yılından beri. Resmi Gazete’de yayımlanan “Motorlu Araçlar ve Römorklarının Yakıt Depoları ve Arka Koruma Donanımlarına Dair Tip Onayı Yönetmeliği (70/221/AT)” ülkemizdeki kamyon ve TIR’lara darbe emici tampon uygulamasını zorunlu hale getirmişti. Ayrıca Karayolları Trafik Kanunu ve Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelik’te de hususla ilgili ayrıntılar bulunmaktadır.
Madem zarurî, bu kazalar neden yaşanıyor? Kontrol mi yapılmıyor?
Aslına bakacak olursak yetkililerin bu noktada yapabilecekleri pek de bir şey yok. Çünkü mecburilik kapamına alınan TIR ve kamyonlar, muayenelerde detaylı bir halde inceleniyorlar. Standartları karşılamayan darbe emici tamponların muayeneden geçmesine izin verilmiyor.
Ancak burada tartışılması gereken temel problem, uygulanmakta olan standartlar. Örneğin; kullanımına müsaade verilen ekipmanların kimileri için Avrupa Birliği’nin “ECE R-58” standartları göz önünde bulunduruyor. ECE R-58, 55-60 km/sa süratlerde çok tesirli fakat daha yüksek süratlerde o kadar da tesirli değil. Hal bu türlü olunca kağıt üzerinde uygun olan ekipmanlar, gerçekte çok daha acı sonuçlar doğurabiliyor…